Vuosiluokka 1
Vuosiluokan 1 tavoitteet
T1 kannustaa oppilasta havainnoimaan taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria moniaistisesti ja kuvia tekemällä
T2 rohkaista oppilasta keskustelemaan havainnoistaan ja ajatuksistaan
T3 innostaa oppilasta ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan erilaisten kuvallisten tuottamisen tapojen avulla
T4 innostaa oppilasta kokeilemaan erilaisia materiaaleja ja tekniikoita sekä harjoittelemaan kuvallisia ilmaisutapoja
T5 kannustaa oppilasta pitkäjänteiseen kuvalliseen työskentelyyn yksin ja yhdessä muiden kanssa
T6 kannustaa oppilasta tarkastelemaan kuvallisen vaikuttamisen keinoja omissa ja muiden kuvissa
T7 ohjata oppilasta käyttämään kuvataiteen käsitteistöä sekä tarkastelemaan erilaisia kuvatyyppejä
T8 kannustaa oppilasta tunnistamaan erilaisia taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin tuotteita lähiympäristössään
T9 innostaa oppilasta tekemään kuvia oman elinympäristön, eri aikojen ja eri kulttuurien tarkastelun pohjalta
T10 ohjata oppilasta tunnistamaan taiteessa, ympäristössä ja muussa visuaalisessa kulttuurissa ilmeneviä arvoja
Vuosiluokan 1 keskeiset sisällöt
S1 Omat kuvakulttuurit
- perusmuodoista kolmiulotteisuuteen
- erilaisten tilojen rakentelua erilaisista materiaaleista
- kuvapinnan täyttäminen
- elävän viivan tuottaminen
- sommittelutaidon perusteisiin tutustuminen
- rytmin ja sidotun rytmin havaitseminen
- oppilaan oman väri-ilmaisun tukeminen, kehittäminen ja rikastuttaminen
- väri-ilmaisua ja leikittelyä erilaisin välinein ja materiaalein -värikokeiluja -väriympyrään tutustumista -kuvan ja sanan yhdistämistä
S2 Ympäristön kuvakulttuurit
- muodon ja materiaalin havainnointia eri aistein
- erilaisten pintarakenteiden ja muotojen tuottaminen monipuolisten materiaalien avulla
- luonnon- ja lähiympäristön tutkiminen ja sen esteettisyyden arvioiminen
- luonto kuvallisen ilmaisun innoittajana ja ympäristötaide käsitteenä
- tutustuminen arkkitehtuurin käsitteeseen -tutustuminen muotoilun kieleen
- kokemukset ja elämykset erilaisissa rakennetuissa tiloissa
- erilaisiin tilan kuvaamiseen keinoihin tutustumista -todellisuuden ja mielikuvien havainnointia taidekuvista
- median ja kuvaviestinnän tulkinnan harjoittelua
- rakennuskulttuuri osana kuvataidetta
- henkilökohtainen vastuu ympäristöstä
- esteettisyyden näkeminen ja tuottaminen omassa lähiympäristössä
- ekologisuuden ja ympäristöystävällisyyden huomioiminen materiaalivalinnoissa
- kierrätysmateriaalin käyttö kuvataiteessa
S3 Taiteen maailmat
- taidekuvien esilläolo lähiympäristössä
- taidenäyttelykäyntejä mahdollisuuksien mukaan
- alustavaa tutustumista taiteen tyylisuuntiin ja keskeisiin taiteilijoihin
- taiteen käsitteisiin ja kieleen tutustumista
- taiteesta ja taidekuvista keskustelemista ja omien mielipiteiden kertomista
Vuosiluokka 2
Vuosiluokan 2 tavoitteet
T1 kannustaa oppilasta havainnoimaan taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria moniaistisesti ja kuvia tekemällä
T2 rohkaista oppilasta keskustelemaan havainnoistaan ja ajatuksistaan
T3 innostaa oppilasta ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan erilaisten kuvallisten tuottamisen tapojen avulla
T4 innostaa oppilasta kokeilemaan erilaisia materiaaleja ja tekniikoita sekä harjoittelemaan kuvallisia ilmaisutapoja
T5 kannustaa oppilasta pitkäjänteiseen kuvalliseen työskentelyyn yksin ja yhdessä muiden kanssa
T6 kannustaa oppilasta tarkastelemaan kuvallisen vaikuttamisen keinoja omissa ja muiden kuvissa
T7 ohjata oppilasta käyttämään kuvataiteen käsitteistöä sekä tarkastelemaan erilaisia kuvatyyppejä
T11 kannustaa oppilasta ottamaan kuvailmaisussaan huomioon kulttuurinen moninaisuus ja kestävä kehitys
Vuosiluokan 2 keskeiset sisällöt
S1 Omat kuvakulttuurit
- perusmuodoista kolmiulotteisuuteen
- erilaisten tilojen rakentelua erilaisista materiaaleista
- kuvapinnan täyttäminen -elävän viivan tuottaminen
- sommittelutaidon perusteisiin tutustuminen
- rytmin ja sidotun rytmin havaitseminen
- oppilaan oman väri-ilmaisun tukeminen, kehittäminen ja rikastuttaminen
- väri-ilmaisua ja leikittelyä erilaisin välinein ja materiaalein
- värikokeiluja -väriympyrään tutustumista
- kuvan ja sanan yhdistämistä
S2 Ympäristön kuvakulttuurit
- todellisuuden ja mielikuvien havainnointia taidekuvista
- median ja kuvaviestinnän tulkinnan harjoittelua
- muodon ja materiaalin havainnointia eri aistein
- erilaisten pintarakenteiden ja muotojen tuottaminen monipuolisten materiaalien avulla
- luonnon- ja lähiympäristön tutkiminen ja sen esteettisyyden arvioiminen
- luonto kuvallisen ilmaisun innoittajana ja ympäristötaide-käsitteen avaamista
- tutustuminen arkkitehtuuriin -tutustuminen muotoiluun
- kokemukset ja elämykset erilaisissa rakennetuissa tiloissa
- erilaisiin tilan kuvaamiseen keinoihin tutustumista
- todellisuuden ja mielikuvien havainnointia taidekuvista
- median ja kuvaviestinnän tulkinnan harjoittelua
- rakennuskulttuuri osana kuvataidetta
- henkilökohtainen vastuu ympäristöstä
- esteettisyyden näkeminen ja tuottaminen omassa lähiympäristössä
- ekologisuuden ja ympäristöystävällisyyden huomioiminen materiaalivalinnoissa
- kierrätysmateriaalin käyttö kuvataiteessa
S3 Taiteen maailmat
- taidekuvien esilläolo lähiympäristössä
- taidenäyttelykäyntejä mahdollisuuksien mukaan
- alustavaa tutustumista tyylisuuntiin ja keskeisiin taiteilijoihin
- taiteen käsitteisiin ja kieleen tutustumista
- taiteesta ja taidekuvista keskustelemista ja omien mielipiteiden kertomista
Add Comment